Landelijke conferentie tegen stagediscriminatie in het hoger onderwijs
Op donderdag 27 november 2025 organiseert ECHO, Expertisecentrum Diversiteit, in samenwerking met Windesheim Zwolle, de derde landelijke conferentie tegen stagediscriminatie in het hoger onderwijs.
Tijdens deze dag brengen we onderwijsprofessionals, beleidsmakers, studenten, werkgevers en andere betrokkenen samen om ervaringen te delen en gezamenlijk vervolgstappen te verkennen in de aanpak van stagediscriminatie.
Op deze pagina vind je meer informatie over het programma, de sprekers, de workshops en praktische zaken rondom de conferentie.
Derde editie - 2025
Datum: donderdag 27 november 2025
Tijd: 10:00-16.00
Locatie: Hogeschool Windesheim Zwolle
(Campus 2, 8017 CA Zwolle)
Keynote

Sinan Çankaya
Schrijver en antropoloog
Portret door: Frank Ruiter
Programma
09.30 – 10.00 Inloop
10.00 – 11.30 Plenair programma
Victorine de Graaf – CvB-lid Windesheim Zwolle, welkomstwoord
Niek Putman – coördinator ECHO, over huidige ontwikkelingen werkprogramma stagediscriminatie
Sinan Çankaya – schrijver en antropoloog VU Amsterdam, keynote
Vicky Pinheiro Keulers – programmamanager ECHO, ontwikkeling ‘Stagediscriminatie aanpakken’-tool
11.45 – 12.45 Workshopronde 1
12.45 – 13.30 Lunch
13.30 – 14.30 Workshopronde 2
14.30 – 15.00 Plenaire afronding: Studentenpanel
15.00 – 16.00 Informele uitwisseling met een drankje
Workshops
Tijdens de conferentie kunt u deelnemen aan twee workshoprondes met verschillende parallelle sessies. Bij aankomst kiest u bij de registratiebalie de twee workshops die u wilt bijwonen.
Om alvast een indruk te krijgen van het aanbod, vindt u hier een overzicht van een aantal workshops.
Stagediscriminatie Beleid: Hoe ontwikkel je beleid dat écht verschil maakt — van papier naar praktijk.
Sociale veiligheid op stage bespreekbaar maken met studenten
Een ontwerpgerichte aanpak voor inclusieve stagepraktijken
Iris Andriessen (Fontys), Lieke Hertman (ROC Nijmegen), Ingrid den Boer (ROC Nijmegen), John Hoesen (Vista College)
Stages vormen een belangrijke opstap naar de arbeidsmarkt, maar kansen op een stageplek zijn niet gelijk verdeeld. Stagediscriminatie is een hardnekkig en complex probleem, waarbij veel actoren met verschillende perspectieven en belangen betrokken zijn. Ook wanneer het probleem wordt onderkend, ervaren onderwijsprofessionals nog vaak handelingsverlegenheid. Daarnaast sluiten bestaande tools en interventies vaak niet goed aan bij wat specifiek speelt in een bepaalde opleiding of sector en worden ze daarom vaak niet benut.
Fontys Hogeschool, ROC Nijmegen Vista College en Summa hebben met geld van Nationaal Regieorgaan Onderzoek een aanpak ontwikkeld waarmee opleidingen zelf (in gemengde teams van docenten en studenten) aan de slag kunnen om een passende interventie te ontwikkelen gericht op hun situatie. Afgelopen schooljaar is deze werkwijze uitgeprobeerd.
In deze workshop nemen we jullie graag mee in de achtergrond en uitwerking van deze aanpak. De workshop biedt ruimte om het ontwikkelde materiaal te bekijken en in gesprek te gaan hoe dat in jouw opleiding kan helpen stagediscriminatie tegen te gaan.
Contextgevoelige stagebegeleiding in actie: Op weg naar gelijke stagekansen in de regio Arnhem-Nijmegen
Stagediscriminatie aanpakken: co-creatie tool
Er is niet één eenvoudige oplossing voor stagediscriminatie. Hoe kies je als onderwijsinstelling of -opleiding de juiste aanpak en interventies? Met de ‘Stagediscriminatie aanpakken’-tool bieden we instellingen en opleidingen een overzicht van verschillende mogelijke interventies en hoe deze het probleem aanpakken. Deze tool is nu in ontwikkeling en met deze sessie willen we ruimte bieden voor input vanuit de community. In de sessie wisselen we good practices uit en halen we voorbeelden op ter ontwikkeling van de tool.
Workshopbegeleiders
Hanan Nhass
Windesheim Almere
Chadia Bannouh
Hogeschool Windesheim
Antje Orgassa
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)
Lorine van Loon
Hogeschool van Amsterdam
Iris Andriessen, Lieke Hertman, Ingrid den Boer, John Hoesen
Fontys Hogeschool, ROC Nijmegen, Vista College
Iris Andriessen, lector Samenlevingspedagogiek aan Fontys Hogeschool, zal vertellen over de aanleiding en uitgangspunten van hun ontwerpgerichte aanpak voor inclusieve stagepraktijken. Lieke Hertman en Ingrid den Boer zijn projectleden van projectgroep Stagepact bij ROC Nijmegen. Zij schetsen de mbo-context waarbinnen dit project voet aan de grond kreeg en hoe er binnen ROC Nijmegen gewerkt is. John Hoesen, beleidsadviseur bij Vista College, gaat in op de interventies die bij Vista College zijn ontwikkeld.
Vicky Pinheiro Keulers & Khaled Tamimy
ECHO Expertisecentrum Diversiteitsbeleid
Vicky Pinheiro Keulers is programmamanager bij ECHO. Ze is nauw betrokken bij de uitvoering van het werkprogramma tegen stagediscriminatie in het hoger onderwijs. In dit kader werkt ze voornamelijk aan het (door)ontwikkelen van tools, materialen, de leerlijn en het online kennisplatform over stagediscriminatie. Khaled Tamimy is adviseur en facilitator bij ECHO en ondersteunt vanuit zijn expertise op het gebied van AI het werkprogramma bij de ontwikkeling van nieuwe digitale tools.
Christel Vissers
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)
Christel Vissers is beleidsmedewerker studentenwelzijn en studentbegeleiding bij de HAN. Ze zorgt er met name voor dat het HAN-brede beleid wat te maken heeft met studentenwelzijn, dat zoveel mogelijk in co creatie met de betrokkenen is bepaald, geïmplementeerd kan worden binnen de academies en opleidingen. Ze legt daarbij verbindingen tussen mensen, initiatieven en kennis. Ze werkt hierbij samen met collega’s en studenten om het studentenwelzijn bevorderen.