Programma ECHO Seminar 22 maart 2021

3 maart 2021

Het programma is opgedeeld in twee delen met een uniek programma in de ochtend en de middag. In de middag worden maar liefst 8 deelsessies aangeboden in het zowel het Engels als Nederlands. Het volledige programma van het ochtendprogramma, het middag programma als ook de deelsessies leest u hier terug. Het seminar wordt live gestreamd vanuit Pakhuis de Zwijger.

Aanmelden is nog mogelijk. U ontvangt de live weblink ter bevestiging van uw deelname.

Ochtendprogramma 9.30 – 11.30

Moderator:Wâtte Zijlstra, Kwartiermaker Programma Student Succes, en senior onderzoeker, De Haagse Hogeschool
09.30 –09.45Welkom namens De Haagse Hogeschool door Wâtte Zijlstra en Laurence Guérin, Leading lector van het Kenniscentrum Global en Inclusive Learning
09.45 – 10.15Panelgesprek o.l.v. Wâtte Zijlstra
Stage discriminatie en kansengelijkheid in het hoger onderwijs.
Ingrid van Engelshoven, demissionair minister, Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap
Eva Klooster, senior onderzoeker op het terrein van onderwijs en grootstedelijke vraagstukken 
Manuel Rossa, student Hogeschool Rotterdam 
10.15 – 10.20Muzikale intermezzo
10.20 – 11.25Keynote: Intersectional Approaches to Inclusive Pedagogy in the Era of COVID
Saran Stewart, Associate Professor, Higher Education and Student Affairs and Director of Global Education, University of Connecticut, VS 
11.25   –11.30Afsluiting deel 1

Middagprogramma 13.00 – 15.00

Moderator:Naomi van Stapele, Lector Inclusive Education, De Haagse Hogeschool
13.00 – 13.05Opening en welkom workshops leider
13.05 – 13.50Parallelle sessiesIn deze sessies worden vanuit onderzoek, beleid en de praktijk, ervaringen van hoger onderwijsinstellingen en Students-4-Students projecten gepresenteerd die bijdragen aan kansengelijkheid, diversiteit en inclusie 

*Programma parallelle sessies is hieronder terug te vinden
13.50 – 13.55Muzikale intermezzo
13.55 – 14.05Terugkoppeling parallelle sessies
14.05 – 14.55Panelgesprek o.l.v. Naomi van Stapele (voertaal Engels): Hoe wordt Black Live Matters beleefd door studenten en professionals in het Hoger Onderwijs
Riiziane Golamun, student bestuurskunde De Haagse Hogeschool en winnaar van de ECHO Award HBO 2020
Victoria Manya, alumni Institute for Social Studies and researcher Student Voices
Niek Putman, Projectleider Social Impact bij SESI Community Center en Docent Social Work op Hogeschool van Amsterdam
Ismintha Waldring, research associate Vrije Universiteit Amsterdam 
14.55 – 15.00Afsluiting

Parallelle sessies 13.05 – 13.50

In deze sessies worden vanuit onderzoek, beleid en de praktijk, ervaringen van hoger onderwijsinstellingen en Students-4-Students projecten gepresenteerd die bijdragen aan kansengelijkheid, diversiteit en inclusie. Bij sessie 1 en 7 is de voertaal Engels. 

In these sessions experiences from research, policy and practice of higher education institutions and Students-4-Students projects will be presented. These experiences contribute to equity, diversity and inclusion. Sessions 1 and 7 will be in English.

1. [English] Advisory Committee Diverse and Inclusive Higher Education and Research  On 1 September 2020, Ingrid van Engelshoven, Minister of Education, Culture, and Science, presented the National action plan for greater diversity and inclusion in education and research and installed the advisory committee, chaired by Professor Vinod Subramaniam, rector of Vrije Universiteit Amsterdam.  In this session, Meredith Overman (Maastricht University/VUmc) and Mohamed Badaou (VU) – both members of the advisory committee – will introduce the committee, its view on diversity and inclusion and its approach to the task at hand. Participants are actively encouraged to share questions, challenges, and experiences from the field.  

Presenters:
– Meredith Overman, Member of the advisory committee, Maastricht University/VUmc
– Mohamed Badaou, Member of the advisory committee, VU

 *This workshop has a maximum capacity of 30 participants 
2. Ervaringen van de Students-4-Student campagne van Saxion Hogeschool Tijdens deze sessie worden de ervaringen van Saxion Hogeschool gepresenteerd die een project uitvoeren in het kader van de Students-4-Students (S4S) Campagne. Dit zijn projecten waar instellingen nauw samenwerken met studenten om aanpakken te ontwikkelen voor vraagstukken gericht op kansengelijkheid, diversiteit en inclusie. Het project van Saxion Hogeschool is gesitueerd in een bestaand initiatief van Twentse onderwijsinstellingen gericht op de overstap van studenten van het vorige beroepsonderwijs naar het hoger onderwijs. Er is een studentengemeenschap van niet-westerse en westerse studenten opgericht om te anticiperen op de specifieke onderwijsbehoeften van studenten met een andere (culturele) achtergrond.  

Sprekers:      
– Nursel Akdeniz, Docent (ortho)pedagogiek en projectleider, Saxion Hogeschool     
– Rilana Prenger, Onderzoeker op het gebied van mbo-hbo, Saxion Hogeschool 
3. Ervaringen van de Students-4-Student campagne van Tilburg University Tijdens deze sessie worden de ervaringen van Tilburg University gepresenteerd die een project uitvoeren in het kader van de Students-4-Students (S4S) Campagne. Dit zijn projecten waar instellingen nauw samenwerken met studenten om aanpakken te ontwikkelen voor vraagstukken gericht op kansengelijkheid, diversiteit en inclusie. Het S4S TiU project richt zich in eerste instantie op zittende studenten met een migratie-achtergrond en heeft primair tot doel hen meer thuis te laten voelen binnen de academische wereld om daarmee hun studiesucces en kans op een baan te vergroten. 

Spreker:
Saskia Immens, Program Manager Tilburg University Junior/Wetenschapsknooppunt en het Students-4-Students programma 
4. Erasmus Pre Academic Programme in tijden van Covid Sinds 2013 biedt de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) jaarlijks het Erasmus Pre Academic Programme aan voor aankomende studenten die voorbereid worden voor een vliegende start van het eerste jaar aan de EUR. Jaarlijks nemen zo’n 200 studenten deel aan het programma. Als gevolg van Covid-19 heeft de EUR het programma online aangeboden waar meer dan 1000 studenten aan hebben deelgenomen. Tijdens de sessie worden de ervaringen van dit programma gepresenteerd. Sprekers: 
– Rowan Huijgen, Coördinator Pre Academic Programme, EUR
– Farshida Zafar, Director ErasmusX, EUR 
5. Presentatie resultaten onderzoek naar stage discriminatie  In oktober 2020 is het onderzoek (On)gelijke toegang tot stage en werk van hbo’ers met een migratie achtergrond gepubliceerd.  Dit onderzoek is uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt en Klooster onderzoek en advies, in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. In deze sessie geeft Eva Klooster een toelichting op de uitkomsten van het onderzoek en bespreekt zij mogelijkheden om gelijke kansen op stage en werk te creëren en de rol van discriminatie tegen te gaan. Zij zal daarbij met name ingaan op de rol van de verschillende betrokken vanuit het onderwijs: van hbo-student, hbo-professional tot hbo-bestuurder. 

Spreker:
Eva Klooster, Klooster onderzoek en advies 
6. Student voice Deze sessie wordt verzorgd door Carien Verhoeff vanuit het lectoraat Wereldburgerschap van De Haagse Hogeschool. Carien Verhoeff en Laurence Guérin doen onderzoek naar de verankering van wereldburgerschap in het onderwijs in het bijzonder naar de betekenis van student voice voor de ontwikkeling van de student en de hogeschool. “Met interviews en panelgesprekken maken we leerling- en schoolportretten waarin verhalen centraal staan die zicht geven op de school als democratisch instituut.” 

Spreker:
Carien Verhoeff, Associate Lector, De Haagse Hogeschool 
7. [English] ‘An open conversation on whiteness and decolonization’ (in English)Becoming aware of and work on our individual positionality in the working field of diversity and inclusion is essential to overcome personal obstacles that are related to systematic privilege and exclusion. Therefore, Josefien van Marlen and Danny Soekarnsingh (ECHO) invite you to participate in a storytelling session that aims to shed light on matters regarding whiteness and decolonization. In this session, personal stories from the hosts are centralized to learn about theoretical concepts regarding whiteness (like white privilege, white fragility and white guilt) and decolonization as well as decoloniality, to understand how we can form alliances and create new opportunities for a more inclusive society.  

Presenters:
– Josefien van Marlen, Programma manager ECHO
– Danny Soekarnsingh, Beleidsmedewerker VU & Programma medewerker ECHO  
8. Structurele samenwerking van studenten, docenten en directie bij de Nederlandse Film Academie  Bij de Nederlandse Film Academie is de afgelopen maanden het Platform Diversiteit en Inclusie opgericht. Het platform bestaat uit studenten en docenten, is geïnitieerd door studenten en is een duurzaam resultaat van gesprekken die tussen studenten en directie op gang zijn gekomen als gevolg van Black Lives Matter. In deze sessie gaan vier leden van het platform in gesprek onder begeleiding van Halil Karaaslan (ECHO) over hun ervaringen op de Nederlandse Film Academie en hun ervaringen bij het oprichten van de Platform Diversiteit en Inclusie. 

Sprekers: 
– Faydim Ramshe – Vierde jaars regie documentaire student
– Eva Oosterveld – Derde jaars regie documentaire studentSammy
– Shefa Idris – Eerste jaars regie documentaire student
– Orville Yssel – Communicatieadviseur onderwijs & events