Terugblik tweede editie Landelijke conferentie tegen stagediscriminatie

8 november 2024

Opening

De conferentie werd geopend door Jopie Nooren, voorzitter van het College van Bestuur van de HvA, die de complexiteit van stagediscriminatie toelichtte. Zij benadrukte hoe lastig het is om deze vorm van uitsluiting goed in beeld te krijgen: “Veel processen zijn onzichtbaar, waardoor studenten vaak niet weten wat ze precies moeten aangeven of wat ze nodig hebben.” Ook blijkt dat organisaties niet altijd bereid zijn om aanpassingen te doen, zelfs wanneer studenten duidelijk maken wat ze nodig hebben. De HvA wil daarom heldere normen stellen voor de organisaties waarmee ze samenwerken en zoekt actief de samenwerking met het werkveld om stagediscriminatie effectief aan te pakken. Maar ook intern blijft de HvA kritisch en stelt de vraag: “Hoe blijven we in gesprek met studenten en faciliteren we wat zij nodig hebben?”.

Cindy Warmerdam, projectleider stagediscriminatie bij de HvA, vertelde over de integrale aanpak van de HvA op het gebied van stage discriminatie. Elke faculteit heeft een coördinator die zich specifiek richt op stagediscriminatie en gerichte plannen ontwikkelt. Ze benadrukte dat stagelopen een persoonlijke ervaring is en een kans biedt om te leren in een nieuwe omgeving. Daarom blijven “ervaringen van studenten essentieel bij het aanpakken van stagediscriminatie”.

Mary Tupan, directeur van ECHO, gaf een breder perspectief en legde uit hoe veranderende demografische en sociale factoren de kansen van studenten beïnvloeden. Samen met Niek Putman, coördinator werkprogramma tegen stagediscriminatie vanuit ECHO, deelde ze met de deelnemers hoe intersectioneel beleid, ook kruispuntdenken genoemd, kan bijdragen aan de bewustwording over specifieke uitsluitingsmechanismen gerelateerd aan een gelaagdheid van identiteitskenmerken en daarmee inzichten voor meer gelijke kansen op stages voor iedereen. Voor meer informatie over handelingskaders om intersectioneel beleid te initieren en de daarvoor ontwikkelde tools (routekaart voor studenten en analysekader voor professionals), verwijzen we u graag naar het online stagediscriminatie platform.

Het plenaire deel werd krachtig afgesloten door Farah Badloe van Culture Collective, die met een spoken word-performance benadrukte dat de strijd tegen stagediscriminatie belangrijk blijft, hoe zwaar die soms ook aanvoelt, vooral voor toekomstige generaties.

Workshops

Na het plenaire gedeelte volgden alle deelnemers twee rondes met workshops die inzicht boden in manieren om stagediscriminatie effectief aan te pakken. Via deze map kunt u de powerpoints terugvinden (deze worden in de loop van de week aangevuld).

  • Samir Bedhadj (HvA) gaf een overzicht van de verschillende vormen van stagediscriminatie en de impact ervan op studenten, en deelde praktische handvatten om bewustwording te vergroten.
  • Vicky Pinheiro Keulers (ECHO) introduceerde een analysekader voor een integrale aanpak.
  • Onderzoekers van de HvA onder leiding van Fadie Hanna lieten zien hoe kwalitatieve data een krachtig instrument kan zijn om ongelijke stagekansen aan te kaarten.
  • Tijdens een interactieve sessie onder leiding van Tjitkse Lovert (Inholland, Haagse Aanpak) werd het “Gelijke Kansen Spel op de Werkvloer” gespeeld, waarin deelnemers met stellingen en scenario’s hun blinde vlekken verkenden.
  • Marjolijn Kooistra en Dirk Koppen (HvA) onderzochten hoe signalen van onveiligheid of discriminatie vaak pas na de stage naar voren komen en bespraken met deelnemers hoe het werkveld, studenten en de hogeschool deze kwesties sneller bespreekbaar kunnen maken.
  • Lieke Hertman en Ingrid den Boer (ROC Nijmegen) presenteerden hun campagne tegen stagediscriminatie, waarin zij met foto-exposities bewustzijn creëerden.
  • Tot slot nam de Gemeente Schiedam deelnemers mee in de opzet van hun Stagepunt, waar diversiteit en inclusie centraal staan in het creëren van een veilige en inspirerende stageomgeving.

 

Plenair panelgesprek

Het studentenpanel bood een waardevolle afsluiting van de dag, waarin studenten Raya van Handenhove, Daan Kronenburg en Aidan Williams hun perspectieven deelden. Raya benadrukte het belang van intersectionaliteit en hoe maatschappelijke problemen doorwerken in de ervaringen van studenten. Ze stelde voor dat docenten zichzelf beter op de hoogte kunnen houden over stagediscriminatie en actuele ontwikkelingen, zodat het “niet altijd de verantwoordelijkheid van gemarginaliseerde studenten is om dit gevoelige onderwerp aan te kaarten.” Aidan wees op de soms lastige positie van studenten bij het zoeken naar een stage. Hij gaf aan dat “niet alleen bedrijven maar ook onderwijsinstellingen een rol spelen in de ervaringen van studenten en dat een machtsverschil het lastig kan maken om problemen bespreekbaar te maken.” Daarnaast benadrukte hij het belang van het hebben van een persoonlijke band om kwetsbaar te kunnen zijn als student. Daan besprak in diens reflectie vooral de sessie over het analysekader en benoemde hoe een complex onderwerp toch op een heldere manier gepresenteerd kon worden. Hen benadrukte ook het belang van zichtbaarheid van diversiteitsbeleid, zodat een breder scala aan studenten zich welkom voelt om te solliciteren bij organisaties die inclusiviteit serieus nemen. Daan benadrukte hoe belangrijk inclusief taalgebruik is.