Terugblik tweede editie Landelijke conferentie tegen stagediscriminatie
Voor de tweede editie van de Landelijke conferentie tegen stagediscriminatie, die plaatsvond op donderdag 7 november 2024, waren wij te gast bij Hogeschool van Amsterdam (HvA).
Opening
De conferentie werd geopend door Jopie Nooren, voorzitter van het College van Bestuur van de HvA, die de complexiteit van stagediscriminatie toelichtte. Zij benadrukte hoe lastig het is om deze vorm van uitsluiting goed in beeld te krijgen: “Veel processen zijn onzichtbaar, waardoor studenten vaak niet weten wat ze precies moeten aangeven of wat ze nodig hebben.” Ook blijkt dat organisaties niet altijd bereid zijn om aanpassingen te doen, zelfs wanneer studenten duidelijk maken wat ze nodig hebben. De HvA wil daarom heldere normen stellen voor de organisaties waarmee ze samenwerken en zoekt actief de samenwerking met het werkveld om stagediscriminatie effectief aan te pakken. Maar ook intern blijft de HvA kritisch en stelt de vraag: “Hoe blijven we in gesprek met studenten en faciliteren we wat zij nodig hebben?”.

Cindy Warmerdam, projectleider stagediscriminatie bij de HvA, vertelde over de integrale aanpak van de HvA op het gebied van stage discriminatie. Elke faculteit heeft een coördinator die zich specifiek richt op stagediscriminatie en gerichte plannen ontwikkelt. Ze benadrukte dat stagelopen een persoonlijke ervaring is en een kans biedt om te leren in een nieuwe omgeving. Daarom blijven “ervaringen van studenten essentieel bij het aanpakken van stagediscriminatie”.
Mary Tupan, directeur van ECHO, gaf een breder perspectief en legde uit hoe veranderende demografische en sociale factoren de kansen van studenten beïnvloeden. Samen met Niek Putman, coördinator werkprogramma tegen stagediscriminatie vanuit ECHO, deelde ze met de deelnemers hoe intersectioneel beleid, ook kruispuntdenken genoemd, kan bijdragen aan de bewustwording over specifieke uitsluitingsmechanismen gerelateerd aan een gelaagdheid van identiteitskenmerken en daarmee inzichten voor meer gelijke kansen op stages voor iedereen. Voor meer informatie over handelingskaders om intersectioneel beleid te initieren en de daarvoor ontwikkelde tools (routekaart voor studenten en analysekader voor professionals), verwijzen we u graag naar het online stagediscriminatie platform.
Het plenaire deel werd krachtig afgesloten door Farah Badloe van Culture Collective, die met een spoken word-performance benadrukte dat de strijd tegen stagediscriminatie belangrijk blijft, hoe zwaar die soms ook aanvoelt, vooral voor toekomstige generaties.
Workshops
Na het plenaire gedeelte volgden alle deelnemers twee rondes met workshops die inzicht boden in manieren om stagediscriminatie effectief aan te pakken. Via deze map kunt u de powerpoints terugvinden (deze worden in de loop van de week aangevuld).
-
-
-
-
- Samir Bedhadj (HvA) gaf een overzicht van de verschillende vormen van stagediscriminatie en de impact ervan op studenten, en deelde praktische handvatten om bewustwording te vergroten.
- Vicky Pinheiro Keulers (ECHO) introduceerde een analysekader voor een integrale aanpak.
- Onderzoekers van de HvA onder leiding van Fadie Hanna lieten zien hoe kwalitatieve data een krachtig instrument kan zijn om ongelijke stagekansen aan te kaarten.
- Tijdens een interactieve sessie onder leiding van Tjitkse Lovert (Inholland, Haagse Aanpak) werd het “Gelijke Kansen Spel op de Werkvloer” gespeeld, waarin deelnemers met stellingen en scenario’s hun blinde vlekken verkenden.
- Marjolijn Kooistra en Dirk Koppen (HvA) onderzochten hoe signalen van onveiligheid of discriminatie vaak pas na de stage naar voren komen en bespraken met deelnemers hoe het werkveld, studenten en de hogeschool deze kwesties sneller bespreekbaar kunnen maken.
- Lieke Hertman en Ingrid den Boer (ROC Nijmegen) presenteerden hun campagne tegen stagediscriminatie, waarin zij met foto-exposities bewustzijn creëerden.
- Tot slot nam de Gemeente Schiedam deelnemers mee in de opzet van hun Stagepunt, waar diversiteit en inclusie centraal staan in het creëren van een veilige en inspirerende stageomgeving.
-
-
-
Plenair panelgesprek
Het studentenpanel bood een waardevolle afsluiting van de dag, waarin studenten Raya van Handenhove, Daan Kronenburg en Aidan Williams hun perspectieven deelden. Raya benadrukte het belang van intersectionaliteit en hoe maatschappelijke problemen doorwerken in de ervaringen van studenten. Ze stelde voor dat docenten zichzelf beter op de hoogte kunnen houden over stagediscriminatie en actuele ontwikkelingen, zodat het “niet altijd de verantwoordelijkheid van gemarginaliseerde studenten is om dit gevoelige onderwerp aan te kaarten.” Aidan wees op de soms lastige positie van studenten bij het zoeken naar een stage. Hij gaf aan dat “niet alleen bedrijven maar ook onderwijsinstellingen een rol spelen in de ervaringen van studenten en dat een machtsverschil het lastig kan maken om problemen bespreekbaar te maken.” Daarnaast benadrukte hij het belang van het hebben van een persoonlijke band om kwetsbaar te kunnen zijn als student. Daan besprak in diens reflectie vooral de sessie over het analysekader en benoemde hoe een complex onderwerp toch op een heldere manier gepresenteerd kon worden. Hen benadrukte ook het belang van zichtbaarheid van diversiteitsbeleid, zodat een breder scala aan studenten zich welkom voelt om te solliciteren bij organisaties die inclusiviteit serieus nemen. Daan benadrukte hoe belangrijk inclusief taalgebruik is.

Nadere informatie
Het was een dag vol ontmoetingen en kennisuitwisseling tussen studenten, onderwijsprofessionals en organisaties die zich inzetten voor het tegengaan van stagediscriminatie. Voor een visuele impressie van de dag kunt u hier de foto’s bekijken (met dank aan Ebru Aydin). Mocht u verder willen met dit onderwerp in uw eigen context, dan zijn er meerdere mogelijkheden:
-
-
-
-
- Collega’s van de HvA kunnen zich nu aanmelden voor een tweede leerlijn.
- Indien u samen met ECHO kosteloos een leerlijn wilt opzetten binnen uw eigen (onderwijs)context, kunt u contact opnemen via annejet@echo-net.nl.
- Het Manifestival biedt werkgevers, ondernemers, onderwijsprofessionals en beleidsmakers gratis inspiratie en praktische richtlijnen voor gelijke stagekansen. Op 21 november 2024 bij ROC Mondriaan in Den Haag kun je leren van concrete voorbeelden en vertrek je met actiepunten voor jouw organisatie. Lees meer en aanmelden via deze link.
- Via het online stagediscriminatie platform kunt u de routekaart voor studenten en het analysekader downloaden.
- Of lees de artikelen in een vierdelig serie van ECHO die inzicht bieden in het herkennen en definiëren van stagediscriminatie, de groepen die hiermee te maken krijgen, en effectieve aanpakken en meldingsmethoden om het bespreekbaar te maken.
-
-
-
Overzicht workshop sessies
Het communiceren van de kracht van kwalitatieve data over ongelijke stagekansen aan stakeholders
Door: Fadie Hanna, Gladys Akom Ankobrey, Nicole Sanches, & Daphne Wiersema – Hogeschool van Amsterdam
In recente jaren is er toenemende aandacht voor het thema ongelijke stagekansen, een hardnekkig probleem dat zowel het leerrendement als het leerplezier van studenten belemmert. Hoewel kwantitatief onderzoek waardevolle statistische inzichten biedt, is het essentieel om kwalitatief onderzoek te benutten om dieper inzicht te krijgen in de realiteiten en behoeften van studenten. Als onderzoekers binnen de Hogeschool van Amsterdam (HvA) merken we echter keer op keer op dat kwalitatief onderzoek als minder betrouwbaar en valide wordt gezien. Gebaseerd op onze ervaringen met het presenteren van bevindingen uit ons onderzoek naar gelijke stagekansen (2023-2024), willen we met collega’s binnen en buiten de HvA in gesprek over hoe de waarde van kwalitatieve data krachtig overgebracht kan worden. Het doel is om gezamenlijk te verkennen welke strategieën kunnen worden toegepast om de stem van de getroffenen tot zijn recht te laten komen, vooral in situaties waarin ongefundeerde claims worden gemaakt over kwalitatief onderzoek.
Partners in het werkveld betrekken
Door: Marjolijn Koostra & Dirk Koppen van Hogeschool van Amsterdam
Uit een dialoogsessie die we onlangs hebben gehad met een aantal werkveldpartners kwam naar voren dat berichten over onveiligheid of discriminatie pas na de stage naar boven komen. Vaak wordt dit ook niet besproken op de plek waar het zich heeft voor gedaan. Wat kan er aan gedaan worden om te zorgen dat deze zaken tijdig en afdoende besproken kunnen worden? Welke rol kan het werkveld, de student of de hogeschool hierin spelen? In deze workshop wordt een aantal best practices besproken en bediscussieerd en is er ruimte voor uitwisseling en nieuwe ideeën.
Leren van de aanpak in het MBO
Door: Lieke Hertman & Ingrid den Boer – ROC Nijmegen
Tijdens deze sessie nemen Lieke en Ingrid van ROC Nijmegen je mee in hun ervaring met het opzetten van een beeldende campagne tegen stagediscriminatie, gericht op het werkveld. Ze delen de tools die zij hebben ontwikkeld voor docenten, studenten en andere onderwijsprofessionals, en laten zien hoe deze in de praktijk zijn ingezet. Daarnaast bespreken ze de effectiviteit van deze stappen en de waardevolle lessen die ze tijdens dit proces hebben geleerd
Gelijke Kansen Spel op de Werkvloer
Door: Tjitkse Lovert – senior onderzoeker lectoraat Diversiteitsvraagstukken, Hogeschool Inholland (Haagse Aanpak)
Het vervolg op het Gelijke kansen spel voor studenten is beschikbaar! De Haagse aanpak Gelijke stagekansen heeft op veler verzoek een nieuwe versie van het spel ontwikkeld dat deelnemers uitnodigt om aan de hand van stellingen, scenario’s en weetjes in gesprek te gaan over gelijke kansen op de werkvloer. Dit interactieve spel heeft als doel om inzicht te verkrijgen in eigen blinde vlekken en te verkennen hoe jij kunt bijdragen aan gelijke kansen op de stage- en arbeidsmarkt. Meteen de diepte in over een inclusieve werkomgeving, ook te gebruiken om in gesprek te gaan met je eigen collega’s of stagebedrijven. Samen werken we aan een rechtvaardige toekomst op de arbeidsmarkt voor iedereen. Doe mee en ontdek hoe jij een verschil kunt maken!
Stagepunt op organisatieniveau
Door: Michael Morris, Melisa Fauste & Maghnia Bourass – Gemeente Schiedam
Kom een kijkje nemen bij het Stagepunt van de gemeente Schiedam en ontdek hoe wij jonge talenten met enthousiasme omarmen! Tijdens onze workshop duik je in het hart van het Stagepunt: een levendige plek waar diversiteit en inclusie voorop staan en stagiairs zich kunnen ontwikkelen in een inspirerende, veilige omgeving.
Beleef hoe wij samenwerken met stagiairs, unieke perspectieven samenbrengen, en een cultuur creëren waarin iedereen zich welkom voelt en gezien wordt, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt.
Stagediscriminatie integraal aanpakken: Introductie analysekaders
Door: Vicky Pinheiro Keulers – ECHO
Er is niet één eenvoudige oplossing voor stagediscriminatie. Stagediscriminatie vindt namelijk op verschillende momenten en manieren plaats en is contextafhankelijk. Hoe kies je als onderwijsinstelling of -opleiding de juiste aanpak en interventies?
In deze sessie neemt Vicky Pinheiro Keulers je op interactieve wijze mee in hoe we analyse kunnen inzetten als tool om tot een integrale aanpak te komen.
Deze sessie biedt een introductie op de ‘Analysekaders stagediscriminatie: probleemstelling, beleid en interventie’, een praktische tool die recentelijk door ECHO is ontwikkeld. Deze analysekaders zijn ontwikkeld om onderwijsprofessionals en andere betrokkenen te ondersteunen bij het analyseren van hun eigen context, beleid en interventies, ten behoeve van het opstellen van een integrale aanpak tegen stagediscriminatie vanuit hun instelling of opleiding.
Inzicht en aanpak: bewustwording en handvatten tegen stagediscriminatie
Door: Samir Belhadj – team manger HBO Rechten Hogeschool van Amsterdam
Binnen deze workshop probeer ik inzicht te geven in de verschillende vormen van stagediscriminatie, zowel voor de poort als achter de poort. Er zal gesproken worden over de impact die stagediscriminatie heeft op studenten, en zal ik handvatten aanbieden waardoor er gerichter opgetreden kan worden tegen stagediscriminatie. Dit doe ik vanuit de kennis en ervaring die ik heb opgedaan als student, docent en stagecoördinator binnen de opleiding HBO-Rechten.
Doel workshop
- Het vergroten van bewustwording van verschillende vormen van stagediscriminatie.
- Inzicht bieden in het formaat & de impact van stagediscriminatie
- Inzicht bieden in best practices & theorieën om om te gaan met stagediscriminatie