Landelijke conferentie tegen stagediscriminatie in het hoger onderwijs

Op donderdag 27 november 2025 organiseert ECHO, Expertisecentrum Diversiteit, in samenwerking met Windesheim Zwolle, de derde landelijke conferentie tegen stagediscriminatie in het hoger onderwijs.

Tijdens deze dag brengen we onderwijsprofessionals, beleidsmakers, studenten, werkgevers en andere betrokkenen samen om ervaringen te delen en gezamenlijk vervolgstappen te verkennen in de aanpak van stagediscriminatie.

Op deze pagina vind je meer informatie over het programma, de sprekers, de workshops en praktische zaken rondom de conferentie.

Derde editie - 2025

Datum: donderdag 27 november 2025

Tijd: 10:00-16.00

Locatie: Hogeschool Windesheim Zwolle
(Campus 2, 8017 CA Zwolle)

Keynote

Sinan Çankaya

Sinan Çankaya

Schrijver en antropoloog

Sinan Çankaya (1982) promoveerde op diversiteit binnen de politieorganisatie en onderzocht etnisch profileren. Voor De Correspondent schreef hij essays over identiteit en uitsluiting. Zijn boek Mijn ontelbare identiteiten werd bekroond met de Jan Hanlo Essayprijs Groot, de Sociologische Bril en de E. du Perronprijs. Daarnaast verzorgde hij de inleiding bij de Nederlandse editie van Edward Saids Oriëntalisme en is hij universitair docent aan de VU Amsterdam. Momenteel is hij ook columnist bij De Volkskrant. Onlangs verscheen Galmende geschiedenissen, een verhaal over zijn sociale klim en de publieke waanzin rond de genocide op het Palestijnse volk.

Portret door: Frank Ruiter

 

Programma

09.30 – 10.00 Inloop

10.00 – 11.30 Plenair programma  

Victorine de Graaf – CvB-lid Windesheim Zwolle, welkomstwoord

Niek Putman – coördinator ECHO, over huidige ontwikkelingen werkprogramma stagediscriminatie

Sinan Çankaya – schrijver en antropoloog VU Amsterdam, keynote

Vicky Pinheiro Keulers – programmamanager ECHO, ontwikkeling ‘Stagediscriminatie aanpakken’-tool 

11.45 – 12.45 Workshopronde 1 

12.45 – 13.30 Lunch 

13.30 – 14.30 Workshopronde 2 

14.30 – 15.00 Plenaire afronding: Studentenpanel

15.00 – 16.00 Informele uitwisseling met een drankje 

Workshops

Tijdens de conferentie kunt u deelnemen aan twee workshoprondes met verschillende parallelle sessies. Bij aankomst kiest u bij de registratiebalie de twee workshops die u wilt bijwonen.

Om alvast een indruk te krijgen van het aanbod, vindt u hier een overzicht van een aantal workshops.

Stagediscriminatie Beleid: Hoe ontwikkel je beleid dat écht verschil maakt — van papier naar praktijk.
Hanan Nhass & Chadia Bannouh – Windesheim

In deze workshop leer je hoe je beleid kunt ontwikkelen om stagediscriminatie te voorkomen en aan te pakken. Aan de hand van casussen bespreken we hoe beleid effectief in de praktijk kan worden toegepast. We werken met creatieve werkvormen en interactie op maat. Doe mee en ontdek hoe je met beleid écht impact kunt maken op gelijke onderwijskansen.
Sociale veiligheid op stage bespreekbaar maken met studenten
Lorine van Loon – HvA

Het doel van deze workshop is het gesprek met studenten te voeren over sociale veiligheid op stage. Je krijgt handvatten mee om ze op passende wijze te ondersteunen. Landelijk krijgt 8% van de studenten te maken met discriminatie op stage. Uit onderzoek blijkt dat studenten niet snel geneigd zijn dit te melden, vanwege schaamte of uit angst studievertraging op te lopen. Tijdens de workshop leer je adhv een praktische werkvorm een veilige setting te creëren om met studenten het gesprek aan te gaan. De workshop leert je om actief bij te dragen aan een veiligere en inclusievere leer- en stageomgeving en biedt ruimte voor reflectie, dialoog.
Een ontwerpgerichte aanpak voor inclusieve stagepraktijken

Iris Andriessen (Fontys), Lieke Hertman (ROC Nijmegen), Ingrid den Boer (ROC Nijmegen), John Hoesen (Vista College)

Stages vormen een belangrijke opstap naar de arbeidsmarkt, maar kansen op een stageplek zijn niet gelijk verdeeld. Stagediscriminatie is een hardnekkig en complex probleem, waarbij veel actoren met verschillende perspectieven en belangen betrokken zijn. Ook wanneer het probleem wordt onderkend, ervaren onderwijsprofessionals nog vaak handelingsverlegenheid. Daarnaast sluiten bestaande tools en interventies vaak niet goed aan bij wat specifiek speelt in een bepaalde opleiding of sector en worden ze daarom vaak niet benut.

Fontys Hogeschool, ROC Nijmegen Vista College en Summa hebben met geld van Nationaal Regieorgaan Onderzoek een aanpak ontwikkeld waarmee opleidingen zelf (in gemengde teams van docenten en studenten) aan de slag kunnen om een passende interventie te ontwikkelen gericht op hun situatie. Afgelopen schooljaar is deze werkwijze uitgeprobeerd.

In deze workshop nemen we jullie graag mee in de achtergrond en uitwerking van deze aanpak. De workshop biedt ruimte om het ontwikkelde materiaal te bekijken en in gesprek te gaan hoe dat in jouw opleiding kan helpen stagediscriminatie tegen te gaan.

Contextgevoelige stagebegeleiding in actie: Op weg naar gelijke stagekansen in de regio Arnhem-Nijmegen
Antje Orgassa & Christel Vissers – HAN

Zinvolle stagebegeleiding vraagt om oog voor context. In deze workshop onderzoeken we hoe situatieve, relationele en systemische factoren samen een gelaagde leeromgeving vormen. Met het double empathy-concept als analytische lens en een praktijkcasus als vertrekpunt, ontwikkelen deelnemers handelingsperspectieven voor inclusieve en waarderende stagepraktijken. De workshop is onderdeel van het samenwerkingsproject Gelijke Stagekansen in de regio Arnhem-Nijmegen en biedt concrete inzichten voor professionals die werk willen maken van eerlijke, contextgevoelige stagekansen in Nederland. Ontdek wat wél werkt, wat versterkt kan worden en hoe we samen ruimte maken voor verschil zonder uitsluiting. Voor iedereen die betrokken is bij het begeleiden, organiseren of verbeteren van stages in het hoger onderwijs.
Stagediscriminatie aanpakken: co-creatie tool
Vicky Pinheiro Keulers & Khaled Tamimy – ECHO 

Er is niet één eenvoudige oplossing voor stagediscriminatie. Hoe kies je als onderwijsinstelling of -opleiding de juiste aanpak en interventies? Met de ‘Stagediscriminatie aanpakken’-tool bieden we instellingen en opleidingen een overzicht van verschillende mogelijke interventies en hoe deze het probleem aanpakken. Deze tool is nu in ontwikkeling en met deze sessie willen we ruimte bieden voor input vanuit de community. In de sessie wisselen we good practices uit en halen we voorbeelden op ter ontwikkeling van de tool.

Workshopbegeleiders

Hanan Nhass

Windesheim Almere

Hanan Nhass is sr. adviseur Diversiteit en Inclusie bij Windesheim in Almere. Zij heeft ruim 20 jaar ervaring in het doen van onderzoek en het geven van advies en training over een breed palet sociale vraagstukken. Vanuit haar achtergrond in religiewetenschappen en journalistiek weet zij de leefwereld van ‘de ander’ inzichtelijk te maken met als doel verbinding tot stand te brengen.
Chadia Bannouh

Hogeschool Windesheim

Chadia Bannouh is strategisch adviseur Diversiteit en Inclusie bij Hogeschool Windesheim. Zij werkt al meer dan 20 jaar aan thema’s rond diversiteit, inclusie en sociale rechtvaardigheid in het onderwijs en het sociaal domein. Met haar achtergrond in HRM en onderwijskunde weet zij complexe vraagstukken te vertalen naar praktische en inspirerende werkvormen. Chadia creëert een veilige en interactieve setting waarin deelnemers worden uitgedaagd om met lef en realiteitszin aan de slag te gaan met inclusie en gelijke kansen.
Antje Orgassa

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

Antje Orgassa is senior onderzoeker en projectleider aan de HAN. Ze werkt op het snijvlak van onderwijs, werk en zorg, met een focus op gezondheids- en neurodiversiteit, en contextgevoelige communicatie. In haar projecten verbindt ze praktijkgericht onderzoek met thema’s als gelijke stagekansen, taaldiversiteit en zorginnovatie. Samen met collega’s ontwerpt ze leeromgevingen en interventies die recht doen aan verschil en bijdragen aan duurzame, waarderende samenwerking.
Lorine van Loon

Hogeschool van Amsterdam

Lorine van Loon is docent en stagecoördinator Toegepaste Psychologie en lid van de werkgroep aanpak stagediscriminatie
Iris Andriessen, Lieke Hertman, Ingrid den Boer, John Hoesen

Fontys Hogeschool, ROC Nijmegen, Vista College
Iris Andriessen, lector Samenlevingspedagogiek aan Fontys Hogeschool, zal vertellen over de aanleiding en uitgangspunten van hun ontwerpgerichte aanpak voor inclusieve stagepraktijken. Lieke Hertman en Ingrid den Boer zijn projectleden van projectgroep Stagepact bij ROC Nijmegen. Zij schetsen de mbo-context waarbinnen dit project voet aan de grond kreeg en hoe er binnen ROC Nijmegen gewerkt is. John Hoesen, beleidsadviseur bij Vista College, gaat in op de interventies die bij Vista College zijn ontwikkeld.

Vicky Pinheiro Keulers & Khaled Tamimy

ECHO Expertisecentrum Diversiteitsbeleid

Vicky Pinheiro Keulers is programmamanager bij ECHO. Ze is nauw betrokken bij de uitvoering van het werkprogramma tegen stagediscriminatie in het hoger onderwijs. In dit kader werkt ze voornamelijk aan het (door)ontwikkelen van tools, materialen, de leerlijn en het online kennisplatform over stagediscriminatie. Khaled Tamimy is adviseur en facilitator bij ECHO en ondersteunt vanuit zijn expertise op het gebied van AI het werkprogramma bij de ontwikkeling van nieuwe digitale tools.

Christel Vissers

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)
Christel Vissers is beleidsmedewerker studentenwelzijn en studentbegeleiding bij de HAN. Ze zorgt er met name voor dat het HAN-brede beleid wat te maken heeft met studentenwelzijn, dat zoveel mogelijk in co creatie met de betrokkenen is bepaald, geïmplementeerd kan worden binnen de academies en opleidingen. Ze legt daarbij verbindingen tussen mensen, initiatieven en kennis. Ze werkt hierbij samen met collega’s en studenten om het studentenwelzijn bevorderen.