Emine Acikgoz, Hogeschool Rotterdam

Finalisten ECHO Award 2017

Maak kennis met de 13 finalisten van de ECHO Award 2017:

ECHO Award HBO:

Naam: Emine Acikgoz
Studeert: Lerarenopleiding Aardrijkskunde aan de Hogeschool Rotterdam
Maatschappelijke bijdrage: Emine heeft onder andere de workshop HBO-kunde ontwikkeld en uitgewerkt tot een oplossing, Education Festival, om uitval van MBO-studenten in het HBO tegen te gaan.

Emine: “Ik wil mij inzetten voor de jeugd die niet alle kansen in het onderwijs voor handbereik heeft. Ik wil ervoor zorgen dat de jeugd die na veel klappen te hebben gevangen toch doorgaat.”

Naam: Ewing Amadi Salumu
Studeert: Communicatie aan De Haagse Hogeschool
Maatschappelijke bijdrage: Ewing is onder andere medeoprichter van RuziziNL, Peace building en Conflict transformation in Diaspora. Ook is hij medeoprichter van Collectif Action pour le Congo en van ADYNE/Nederland, African Youth Diaspora.

Ewing: “You have to find a common ground in all discussions even if it’s difficult to talk. Always find a way to stay in dialogue with all groups and be a pathfinder who guide but don’t forget to integrate yourself if you want to build your future in harmony. You can make a difference! Do it now.”

Naam: Dina Aouragh
Studeert: Academie voor Lichamelijke Opvoeding aan de Hogeschool van Amsterdam
Maatschappelijke bijdrage: Dina heeft onder andere bijgedragen aan de organisatie van een sportdag voor vluchtelingen in de regio Amsterdam op de ALO en is bestuurslid van een afdeling van vrouwenvoetbal in Amsterdam-Geuzenveld (West).

Dina: “Starve the ego, feed the soul.”

Naam: Zunaica Phillips
Studeert: Human Resource Management aan De Haagse Hogeschool
Maatschappelijke bijdrage: Zunaica is onder andere medeoprichter van studentenvereniging Dutch-Caribbean Unity. Ook is ze vrijwilliger bij het Arubahuis en bij Fundacion Arubano Rema Validacion, een organisatie die recreatie roeien biedt aan gehandicapten.

Zunaica: “I have been inspired to inspire others…”

ECHO Award WO:

Naam: Brenda Adoyo
Studeert: Strategic Management aan Tilburg University
Maatschappelijke bijdrage: Brenda heeft onder andere namens studievereniging Enactus het Venucups project geïnitieerd en geleid, een project dat bijdraagt aan hygiëne voor jonge vrouwen in Afrika.

Brenda: “Don’t define me by circumstance, define me by my courage.”

 

Naam: Ali Aljasem
Studeert: Conflict Studies and Human Rights aan de Universiteit Utrecht
Maatschappelijke bijdrage: Ali heeft onder andere de studentengroep “From Utrecht, This is Aleppo” opgezet en hiermee verschillende activiteiten georganiseerd, zoals een handtekeningenactie om de situatie in Aleppo op de humanitaire en politieke agenda te zetten en een inzamelingsactie van kleding en medische benodigdheden voor Syrische vluchtelingen in Turkije.

Ali: “Only through sitting together can we find a common ground.”

Naam: Mohammed el Baroudi
Studeert: Liberal Arts and Sciences aan Leiden University College
Maatschappelijke bijdrage: Mohammed was onder andere lid van de denktank Controle Alt Delete, waarmee hij zich richt op de effecten van etnisch profileren bij de politie. Ook is hij voorzitter van de Studentenvereniging MashriQ en heeft hij deelgenomen aan het Radicalization Awareness Network (RAN) Young, waarmee hij bijdraagt aan het tegengaan van radicalisering.

Mohammed: “Laat de sensatie van het social media-tijdperk terzijde en voer dialoog in de realiteit. Snel zul je merken dat je geen duizenden volgers of likes nodig hebt om een positieve bijdrage te leveren aan het maatschappelijke debat, of zelfs meer dan dat alleen…”

Naam: Sulayman el Mathari
Studeert: Geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam
Maatschappelijke bijdrage: Sulayman heeft onderen andere op eigen initiatief het huiswerkbegeleidingsproject MCV Almere opgezet en is lid van een buurtpreventieteam in Almere. Ook is hij vrijwilliger bij de Stichting Time to Help en bij de Hartstichting.

Sulayman: “We zijn allen dragers van uitzonderlijke talenten en gunsten waar de wereld naar snakt. Eenieder van ons is een unieke gave geschonken die een hoger doel dient dan het eigen welbehagen. En daarmee komt ons een grote verantwoordelijkheid toe. De verantwoordelijkheid van het delen. Want delen vermenigvuldigt.”

Naam: Tugba Öztemir
Studeert: Sociology/English Literature/English Linguistics aan de Universiteit van Amsterdam
Maatschappelijke bijdrage: Tugba is onder andere voorzitter van Amsterdam United, waar ze met een beperkt budget evenementen organiseert met ‘cutting edge’ thema’s, zoals “Race, Class, Religions and the Feelings of Belonging”. Ook was ze vrijwillig docent bij het ‘Seed4Growth’ Zomerprogramma van NUC en Fawaka Nederland.

Tugba: “My goal is to pave a way for first generation students and students of colour who are trying to find their ways and their feelings of belonging at various universities. My goal is to make sure that one’s feelings of belonging is understood as study succes. My goal is to give insight to and provide information on institutional racism when student-teachers are about to guide and teach bicultural and biracial classes in the Netherlands. My goal is……..to make students/teachers/researchers realize that their specific reality is not an universalized reality. The interlocking and intersectional (educational) systems of oppression cannot be denied. Let us strive for that realization when we dive into the world of education.”

Naam: Dewi Ramdaras
Studeert: Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Maatschappelijke bijdrage: Dewi is onder andere de GOPIO Holland Youth Council gestart, waarmee ze een platform wil bieden aan de Indiase jeugd in Nederland. Ook is ze Jongerenambassadeur geweest van Zoetermeer en draagt ze bij aan JijDoet, waarmee ze jongeren helpt bij het ontdekken van talenten en drijfveren die kunnen worden ingezet om een maatschappelijke bijdrage te leveren.

Dewi: “Use the power of dialogue to uplift people to a higher level of mutual respect and understanding. Our country is more diverse than ever and only if we know how to leverage that diversity, we can foster the advancement of human society.”

Bèta Techniek Award:

Naam: Ebru Acun
Studeert: Biotechnology/Medical Biotechnology aan Wageningen University
Maatschappelijke bijdrage: Ebru is onder andere medeoprichter van studievereniging Lucentis en vicevoorzitter van haar team voor het vak Bioprocess design. Ebru wil zich richten op gericht werkende medicijnen met behulp van nanotechnologie.

Ebru: “From DNA to complex societies, I want to touch the soul of every life form and provide vast potentials of productivity, peace and diversity.”

Naam: Ibrahim Diab
Studeert: Sustainable Energy Technology aan de TU Delft
Maatschappelijke bijdrage: Ibrahim is onder andere medeoprichter en voorzitter van studievereniging Delft Sustainable Energy Association. Ook was hij vrijwilliger bij de Migrant Workers Task Force in Beirut, waar hij Engels en computervaardigheden doceerde. Ibrahim wil onderzoek doen naar de impact van klimaatverandering.

Ibrahim: “Never accept that good things in life do, or should, belong only to those who can afford them.”

Naam: Khaled Tamimy
Studeert: Liberal Arts and Sciences, Major: Applied Mathematics and Physics; Minor in Computer Science aan Amsterdam University College
Maatschappelijke bijdrage: Khaled was onder andere actief als mentor bij Stichting Diversity en als tutor voor studenten op AUC en middelbare scholen. Ook was hij vrijwilliger bij de noodopvang voor vluchtelingen. Khaled werkt momenteel bij Stichting Diversity aan diversiteitsbeleid.

Khaled: “A pillar of harmonious diversity, is the acknowledgement of one’s privileges; not necessarily followed by an act of balancing those privileges with those of others, but followed by an act of contextualizing others within their privileges.”